Publicitatea Inselatoare
Publicitatea inselatoare este reglementata de legea nr. 158 din 2008 privind publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa.
Legea nr. 158/2008 – Art.1 – Prezenta lege are drept scop protectia comerciantilor impotriva publicitatii inselatoare si a consecintelor defavorabile ale acestora, precum si stabilirea conditiilor in care publicitatea comparativa este permisa. Vezi intreaba lege aici.
Publicitatea inselatoare este publicitatea care, in orice mod, induce sau poate induce in eroare persoanele carora i se adreseaza ori care iau contact cu aceasta si care, din cauza caracterului inselator, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciaza sau poate prejudicia un concurent.
Publicitate comparativă este publicitatea care identifică în mod explicit sau implicit un concurent ori bunuri sau servicii oferite de acesta (art. 3 lit. c din lege).
Ce fapte sunt sanctionate de legea privind publicitatea inselatoare?
In practica institutiei sunt considerate fapte de publicitate inselatoare utilizarea unor anunturi de tipul:
– „cele mai mici preturi”, „cel mai bun raport calitate-pret”
– „cel mai mic/bun pret din Romania”, „cele mai mici preturi din oras”, „cele mai bune servicii”
– „preturi mai mici decat la..”, „numarul 1 in Romania/oras”, „alegerea nr. 1”
– „cea mai pura apa”, „apa cu cel mai scazut nivel de … din Romania”, fara a prezenta dovezi care sa sustina exactitatea afirmatiilor.
Pentru mai multe exemple de mesaje accesati pagina Ministerului Finantelor la sectiunea Publicitate Inselatoare
Care sunt autoritatile care administreaza legea?
Ministerul Finantelor Publice (MFP) – in cazul mesajelor publicitare, oricare ar fi mijlocul de comunicare ce face posibil transferul informatiei, constata incalcare legii, din oficiu sau la sesizarea comerciantilor, precum si a asociatiilor si organizatiilor care un interes legitim.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) – in cazul mesajelor publicitare de natura sa incalce dispozitiile legii privind publicitate comparativa, constata incalcarea legii, din oficiu sau la sesizarea consumatorilor.
Consiliul National al Audivizualului (CNA) – In cazul mesajelor publicitare transmise prin intermediul comunicatiilor audiovizuale comerciale, verifica si opreste, prin decizie, potrivit competentelor, difuzarea unei comunicatii comerciale, in cazul constatarii de care MFP sau ANPC a incalcarii legii.
Care sunt sanctiunile si amenzile care se pot aplica in cazul incalcarii legii privitoare la publicitatea inselatoare?
Sanctiuni principale: amenda contraventionala ( cu valori intre 3.000 si 30.000, respectiv 6.000 – 60.000 lei) sau avertisment
Sanctiuni complementare precum incetarea publicitatii inselatoare sau a publicitatii comparative ilegale. Publicarea procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei necontestat sau a hotararii judecatoresti integral sau in extras. Publicarea unei declaratii rectificative de catre comerciantul contravenient, atat prin intermediul unui ziar de larga circulatie, cat si prin intermediul mijlocului de comunicare folosit pentru difuzarea anuntului publicitar interzis.